Tuesday 3 December 2013

Kepentingan "PAYUNG'

                                                           Assalamualaikum...

Dah lama yati tak hupdate my blog. Malam ni tetiba rajin untuk menghupdate, jom la kita sharing caring sikit. So dalam bulan-bulan tengkujuh ni terasa rajin nak bercerita pasal PAYUNG pula. Nak tahu ape jom scroll down..............






                                     SCROLL DOWN.....












                              SCROLL DOWN LAGI ???





                                                                                       PAYUNG/UMBRELLA.......




                                       
Kalau dilihat, terdapat pelbagai jenis payung kat dunia ni kan. Tapi apa kepentingan payung ni? Pentingnya mestila waktu hujan kan. Semua orang pon tahu, but ape yang yatie nak kongsikan adalah kepentingan "payung" dalam kehidupan harian kita.








Seharusnya setiap insan kat dunia ni kena perlu ada 1 payung untuk melindungi dirinya dan juga keluarga. maksud yati payung mungkin dalam bentuk insurance, simpanan dan juga lain-lain. Yang penting adalah insurance dan simpanan. Sebabnya kita xboleh jamin masa depan kita macam mana. Mungkin ada yang bernasib kurang baik atau tidak bernasib baik.hahah ayat yang same je kan..yang penting :
                                     



Malang....ooooo malang......memang tidak berbau....tidak bertanda.



DAN.....................





untuk elakkan diri terkena hujan asid =p

Kenapa yatie maksudkan payung yang penting seperti insurance? sebabnya medical cost sekarang semakin hari semakin meningkat dan mahal. Kita mungkin sihat sekarang, tetapi siapa yang tahu masa depan kita nanti macam mana? Mungkin sesetengah mempunyai salah faham yang menanggap insurance ini simpanan,salah anggapan begitu, insurance ni sebenarnya suatu skim perlindungan yang akan akan memberikan perlindungan sepenuhnya bila kita menghadapi masalah.


z


                                       


                                             MEDICAL COST YANG SEMAKIN MAHAL....






Memang betul, kesedaran tentang kepentingan INSURANCE DiKALANGAN MELAYU KURANG..


Selalu yatie menguruskan claim untuk kesihatan, memang tidak cukup tangan nak mengira case di mana selepas 5-10 tahun, policy holder akan menuntut FIRST CLAIM dengan diagnosis CANCER,SAKIT JANTUNG< DIABETES,  HYPERTENSION di mana semuanya merupakan penyakit yang kritikal yang perlukan rawatan setiap masa. So kalau kita tidak mempunyai medical card, bagaimana kita hendak membiayai kos kesihatan kita??? just rethinking....









Then satu lagi, payung ni ibarat simpanan kita. Kenape????? yatie just nak share kisah yang kawan yati ceritakan pada saya baru-baru ni. My bff stayed with 1 family lepas berkerja di sebuah syarikat swasta. Family ini terdiri daripada ibu tunggal bersama 3 orang anak yang masih kecil. Anak bongsu baru berumur 5 tahun kalau yatie xsilap. Nak di jadikan cerita, suatu hari si ibu mengalami kemalangan, motorsikal yang dinaiki dirempuh oleh sebuah lori, kemudian meninggal sejurus kemalangan. Bayangkan kalau si ibu tidak mempunyai sebarang simpanan, bagaimana anak-anaknya nak membesar dan bagaimana dengan pendidikan anak-anak ini? Mungkinkah terbela nasib mereka?? My BFF cerita setiap pagi anak bongsu tu akan termenung teringatkan ibunya...meleleh air mata melihat keadaan anak kecil itu. Hopefully masih ada yang sudi membela nasib mereka 3 beradik.








Jadi memang seharusnya kita mempunyai payung untuk menjamin masa depan kita, family, ibu bapa dan anak-anak. Semakin besar payung yang kita sediakan semakin kita berada di zon yang selesa kan. So marilah kita menyediakan payung-payung kita mulai sekarang di saat ini.







              Mari kita mulakkan menabung untuk simpanan masa depan macam PAYUNG BESAR pakcik diatas tu...

























No comments:

Post a Comment